25-02-2010

Ik herhaal de vraag.

Waarvoor dient die spriet nu feitelijk?


Ik weet het! Ik weet het!


Żubrówka (Sound uitspraak: /Zjoebroefka/ (info·uitleg) is een Pools wodkamerk, als ook de soortnaam voor een type wodka dat gemaakt wordt volgens de productiemethoden van de originele Żubrówka. Het is een gearomatiseerde graanwodka uit rogge, met 40% alcohol. Aan het destilaat met een zeer hoog percentage alcohol, wordt een tinktuur toegevoegd van de plant Veenreukgras (Hierochloe odorata). Dit geeft de wodka een specifieke smaak en gelige kleur. Deze grasplant wordt in het Pools ook żubrówka genoemd, naar żubr (wisent). Deze zeldzame bizonsoort komt veel voor in het Woud van Białowieża en eet graag van de grassoort die daar ook veel voorkomt. In iedere fles Żubrówka zit een spriet van dit bizongras of buffelgras.


Een grasspriet dus.

5 opmerkingen:

  1. Er steekt er één in, als je er twee ziet heb je een probleem?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dat is gelijk ne lepel in een fles champagne die al open is

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk weetje! Hier loopt het vol Polen in mijn buurt dus ik ga toch eens een buurtwinkeltje opzoeken want ge hebt me waarlijk nieuwsgierig gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In Polen is mij ingefluisterd (want dat zijn zo van die dingen die je niet luidop zegt)dat die Bizon op dat grassprietje geplast heeft, om het zijn goeie smaak te geven. Het is dus eigenlijk feitelijk een piessprietje :) (sssttt..)

    Zeg Elza, ik heb hier precies nog veel te lezen! Leuk vind ik dat.

    BeantwoordenVerwijderen