22-03-2010

TIP VAN DE WEEK 2


Naar aanleiding van mijn vorige post over de ban van de flits, volgt er nu een tip over het fotograferen in daglicht. 































Nummerke 1: uw maaksel of een andere prulliteit.

Nummer 2: het raam

Nummer 3: het kodakske en uzelf achter de lens

Nummer 4: schoon weer

Nummer 5: een groot wit karton

Dus. 
1. Plaats het object aan een raam. Kuis de achtergrond wat op want te veel rommel is niet fijn. Ook niet op de foto. Denk na over het 'stylisme'. Welk nappeke leg ik onder mijn object? Welke kleur assorteert schoon of contrasteert net goed? Geen lelijke stopcontacten in het vizier?

2. Als er rechtstreeks zonlicht op het object valt, zal dit zorgen voor veel te harde schaduwen. Om dit op te heffen plaats je een wit karton of aan andere lichte plaat evenwijdig met het raam om zo het zonlicht te weerkaatsen en harde schaduwen te verzachten. Deze tip werkt ook goed bij portretfotografie. Soms kan harde schaduw net wel  mooi zijn. Experimeteer maar wat. Gelukkig kosten digitale fotokes niets. 
Dit is voorbeeld van het gebruik van deze truuk.

3. Als er geen rechtstreeks zonlicht op het object valt kan je ook eens proberen in tegenlicht te fotograferen zoals hier of hier bij de sandwichekes. 


PS: ik ben geen fotograaf. Ik heb gewoon goed opgelet. 


19 opmerkingen:

  1. als ik kleine prullen trek doe ik het ook altijd zo, ik leg ze dan op een witte stoel en zet die stoel zo dat de witte rugleuning parallel staat met de raam. Ik woon in een rijhuis en heb dus niet zoveel ramen waardoor er goei licht valt.

    En soms moet 't gewoon met flits (omdat ik laat klaar was met naaien en het raprap op foto moet), dan steek ik er wel eens een wit kartonneke tussen, tussen de kodak en de flitser. Dat is alleszins veel mooier dan het harde flitslicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In tegenlicht fotograferen?

    Interessant die tips! Ik onthou!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik doe m'n best het te onthouden, maar sla niet te hard aub wanneer er nog eens een zware schoonheidsfout wordt gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ meisjesmama, dat is ook een goei truukske. Misschien zal ik het eens bloggen. 'Hoe smaakvol fotograferen met kunstlicht' :-)
    @ Ann, tekent gij het anders eens.
    @janina, de Commisie voor Smaakvolle Foto's op het Internet is wel streng. Ik kan niks beloven.
    Gelukkig ben ik zelf pro schoonheidsfoutjes. Anders zou hier niet veel te zien zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik bedoelde, object nummer 4 heb ik niet vaak gezien de laatste tijd (behalve vandaag). Ik ben eigenlijk niet meer zeker wat het is. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Joepie, met uitzondering van dat wit karton deed ik het blijkbaar goed. Ons groot raam zit aan de noordkant en dus heb ik geen rechtstreeks invallend licht.
    Ik kijk al uit naar 'Hoe smaakvol fotograferen met kunstlicht'.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Ann, object nr 4 zal weldra elke dag in uw leven zijn.
    @Miss Stik, ik zal er eens over nadenken. Heb ik een deadline?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. weet ge dat gewoon gazettenpapier ook helpt als ge geen wit karton hebt? maar dan moet ge wel eenassistent hebben om ze vast te houden...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn fototoestel reclameert heel snel als ik de flits niet opzet; en als ik dan toch weiger om hem te gebruiken trekt hij om mij te straffen alleen maar onscherpe foto's. (alhoewel er dan volgens mij toch nog voldoende licht binnenvalt) Ik vermoed dat ik ergens iets aan de instellingen moet veranderen maar weet niet waar te beginnen... jij wel??

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lila, dat is moeilijk te zeggen zo.
    Anders een workshopje? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik meen te weten dat kunstenaars altijd een raam aan de noordkant verkiezen. En fotografen zijn toch ook kunstenaars? Miss Stik al zeker wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Onthouden dat wit bord.
    Trouwens: alle tips zijn welkom want ik ben de laatste tijd meester in het nemen van onscherpe foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hmm.. waarom voel ik mij aangesproken?
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Naais, ik vond anders dat die flash uw naaikamer alle eer aandeed. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. bwa ja, daar moest ik nu toch niet veel moeite voor doen, he :)
    Maar wacht jom wacht, ik heb mijne joker ingezet. Of hij heeft zichzelf ingezet omdat hij het niet meer kon aanzien.

    BeantwoordenVerwijderen