13-08-2010

De pruimentijd



pruimtaart4


Neem mij niet kwalijk dat ik deze middag geen bokes eet. Wie kan er nu ook weerstaan aan een (of 2) stukken van deze zoetzure goddelijkheid.  


Het is a piece of cake om te maken. 


Nodig: bladerdeeg of koekjesdeeg, pruimen uit den Hof, 150 gram amandelpoeder, 120 gram boter, 150 gram bloemsuiker, 50 gram bloem en 3 échte (knalgele) eitjes.


Alles mengen en een uur laten rusten. Ondertussen de pruimen ontpitten en het bruin van de vingers schrobben.


Deeg in taartschotel leggen, vullen met frangipanemengsel en de pruimpjes schikken. Wat rietsuiker strooien en 45 min tot 1u bakken op 175° (afhankelijk van de hoogte van de taart)


pruimtaart1
pruimtaart2
pruimtaart3

20 opmerkingen:

  1. en dat bladerdeeg of koekjesdeeg ? Moet ik dat zelf maken ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja kan mag zelf maken maar zo ijverig ben ik nog niet dus ik koop dat. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. kben te laat zeker? ;D
    dju 't zag er beestig lekker uit! Ik zou het kunnen proeven als ik nog tien minuutjes naar de foto's blijf staren...ik weet het zeker...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ooooooooooooooh, dat ziet er mijn heerlijk uit....Ik zal de pruimen bij Wim eens gaan plukken ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. yummie, yummie,
    net thuis van ons verblijf in een gite in de Dordogne waar de pruimen bij bakken van de bomen vielen, heb taart gemaakt, maar moest de pruimentaart op den duur allemaal zelf opeten,
    dus op zoek naar een tip om pruimen langer te bewaren, want ze worden verdorie snel bruin!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hmm, heb geen pruimen helaas maar gelukkig hebben wij een Spar om de hoek! ;) *veegt kwijl weg*

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Woon jij ver van mij? Ge doet me mijn dieet vergeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Emma en mona, ik weet niet of het paradijs ver van u is.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ons moeder kwam just met ne kilo pruimen binnen, was net aan 't bedenken wat ik daarmee ga doen... Voila zie, die vraag is ook alweer beantwoord!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gisteren gemaakt en goedgekeurd! Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. heb ik eventjes goede punten geschoord op het verjaardagsfeest van mijn tweelingmeisjes! Een superlekkere taart! Bedankt om het recept te delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Kan dit ook met andere vruchten? En welke zou je dan aanraden? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik denk dat dit met vanalles kan. Appels, peren, abrikozen, perziken of nectarinnen.... Denk wel dat het hard fruit moet zijn. En een beetje zurig is wel lekker in contrast met de zoete brij. Nu ik er aan denk. Rabarber? Maar dan goed gezoet want die pruimen moeten ook wel fel gesuikerd worden want door eht bakken worden ze enorm zuur. Laat maar weten wat je ervan gebakken hebt. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen