20-07-2011

snelle broodjes voor als het rap moet gaan en er weinig tijd is



broodje4


Geen brood in huis. Het is half 12 en kind zeurt dat het honger heeft. Bakker met verlof en geen sandwichekes uit een zakske meer. Zelfs geen cornflakes. Meneer google leverde dit op


Ingredienten voor 1 plat brood:

500 gram bloem
2 theelepels zout (is iets te veel naar mijn goesting)
1 zakje bakpoeder (16 gram)
1 ei (heb ik weggelaten)
1 flinke eetlepel olie
300 ml melk



Ik had de hoeveelheden gehalveerd wegens maar 1 kind in huis en moeder die niet meer in haar kleren geraakt. Vandaar dat ik het ei heb weggelaten want ik had net geen half ei meer liggen.  Broodjes leken me smakelijker dan 1 groot brood dus verdeelde ik het deeg in vier.


broodje2

Verwarm de oven voor op 230 graden Celsius.
Zeef de bloem (niet overslaan) en meng goed met bakpoeder en zout.
Doe melk, ei en olie in een kuil midden in de bloem en meng even met een vork.
Kneed het deeg op een met bloem bestoven werkvlak, niet te lang.
Het deeg moet net loslaten van de handen. Is het te droog, voeg dan wat melk toe,
is het te nat, dan wat bloem.
Vorm een bal, duw die plat en rek de bovenkant rustig uit door het brood van de zijkant naar onderen te kneden. Dan krijg je een mooie gladde bovenkant.
Leg het deeg op een bakplaat, kerf gekruiste strepen op het brood met een scherp mesje.
Het brood hoeft niet te rijzen, kan zo de oven in.
Bak 10 minuten op 230 graden, en dan nog 20 a 25 minuten op 200 graden.
Je kunt controleren of het brood gaar is door op de onderkant te kloppen. Klinkt het hol, dan is het gaar.
Serveer warm met boter / kruidenboter, en eet het dezelfde dag op. Of eet onmiddellijk als ze nog warm zijn met zelfgemaakte pruimenconfituur op een flinke laag goei boter. 



broodje1
broodje3


Als je het brood meer traditiegetrouw wilt maken, gebruik dan 2 theelepels baking soda in plaats van het bakpoeder, en karnemelk in plaats van melk.

7 opmerkingen:

  1. Bij deze weet ik wat ik morgen als ontbijt ga eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als 't hier rap moet gaan, maak ik gewoon de scones die jij hier een tijdje geleden gedeeld hebt.
    Vroeger maakte ik in zo'n situaties 'broodbolletjes', wat eigenlijk bijna hetzelfde is als dit maar dan met water ipv melk (sojamelk in mijn geval). Maar (de aangepaste versie van) uw scones zijn veel beter. Merci dus ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat hongerig kind heeft daar ni te klagen!! ;)

    Als ge ooit nog eens vureke stook doet (in uwe hof of ergens anders...), dan moet ge eens zo'n klod deeg rond een stok winden en boven 't vuur houden. (Of laat uw kinderen dat doen natuurlijk.) Ook goe!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vond ze te zout maar wel lekker. Nora vond ze walgelijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen