01-06-2012

puperen linzen zonder vlees



linzen

Het zag er echt niet uit. Bloederig kleurtje en precies al eens gegeten geweest, op de wortelen na dan. Maar lekker! Heel lekker. En gezond. 
Wat had ik in huis? Linzen dus. Van die oranje die ik een nacht heb laten weken. Wortelen. Paarse. Heel speciaal en niet geschikt om te schillen met een proper wit bloezeke. 


Ik ben wat gaan piepen bij Opdenbuiten en Photocopy en Mme en heb dan mijn eigen versie gemaakt. 


Nodig?
_1 grote ui, gesnipperd
_3 tenen look, geperst
_1 chilipepertje
_Olie
_blik kokosmelk
_blik tomatenblokjes
_2 koffiekoppen geweekte linzen
_wortelen
_groentenbouillonblokje
_komijnpoeder, korianderpoeder, kurkuma (van elke een grote theelepel of meer voor wie dat wil) en zout
_klein beetje limoensap voor bij de linzen en ook voor de komkommer


Hoedadde?
De linzen 2 minuten koken in water en dan afgieten.
Olie verhitten en de kruiden even laten meebakken tot de aroma's vrijkomen. Dan de look, peper en ui in de kruidenolie stoven. Wortelen in schijven snijden en toevoegen. Blik kokosmelk en tomatenblokjes en uitspoelen met water end an mag er ook bij. Ik heb niet graag droge kost. Groentenbouillonblokje en eventueel wat zout toevoegen en de linzen. 20 minuten laten sudderen tot de linzen en wortelen gaar zijn.
Ik heb dat met geweldig veel smaak opgegeten met komkommerstukjes in limoensap en brood. 
En niet onbelangrijk: er zaten geen brakende en walgende kinderen aan tafel. Ik ga niet beweren dat ze het keilekker vonden maar toch...  Klein succesverhaal dus.   Vandaag de overschot. Ik heb nu al goesting in vanavond want dan eet ik de rest op. 



1 opmerking: