05-08-2011

Pruimen crumble



Na de komkommertijd komt de pruimentijd. Crumbletijd is het gelukkig altijd.


pruimfang6


What is neady, zoals ze bij de Vlo en de Professor zeggen?


_pruimen
_suiker voor de pruimen
_150 gram bloem
_150 gram amandelpoeder want ik doe natuurlijk alweder aan het specialleke
_200 gram boter in blokjes
_100 gram suiker
_1 teelepel maizena


Halveer de pruimen en ontdoe ze van de pit. leg ze met de bolle kant naar beneden in een grote schaal (of vele kleintjes want die maken ook 1 groot). Bestrooi rijkelijk met suiker (toch in mijn geval want ik heb precies zuurpruimen) En een zure pruim dat wil niemand.


pruimfang1


pruimfang2


Zet 10 minuten in de oven op 180°. Haal uit de oven en meng de pruimen wat door elkaar. 


Zoek naar het zakje met wit poeder en hoop maar dat het maizena is!

pruimfang3


Hou de schaal wat schuin en meng de maizena met het vocht van de pruimen. Alles terug door elkaar prutten nu. 


Ondertussen de crumble maken zoals jullie ongetwijfeld al weten en boven de pruimenprut verdelen.


pruimfang4


30 minuten of langer (tot de crumble goudbruin en krokant is) in de oven op 180°. Lauw opeten of heet als u niet kan wachten.


Prachtig hè, dat knalrode pruimencompotje.


pruimfang5

9 opmerkingen:

  1. ik zou dat liever in mijn bord hebben dan in mijn gezicht :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In Engeland eten ze hete crumble met daarover wat koude room. Mmmmm!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er lekker uit en toevallig heb ik nog een emmer pruimen staan. Ideaal dus :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dju, waarom ken ik nu niemand die een pruimenboom heeft?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Och, dat ik daar nog niet aan gedacht had! Wij hebben hier helaas vorige week een paar pruimen uit het fruitpakket moeten wegsmijten.. :(

    BeantwoordenVerwijderen
  6. U kunt heel plezante dingen met uw pruimen, U moogt blijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. onze laatste pruimen zijn net geoogst door de vogels, maar gelukkig heb ik een voorraadje ingevroren voor crumble, mmmmm

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bloemkool in bloed! En ons maar wijsmaken...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ziet er heerlijk uit. Ik bakte gisteren een pruimentaart. Kijk maar op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen